Saturday, April 25, 2009

Hij voelt zich Nederlander...


We hebben in klas een artikel door een buitenstaander geleest. De titel van het artikel is 'Wie helpt me in te burgeren?' Het artikel gaat over een Switzer die voelt zich als Nederlander. Hij heeft in Nederland gewoond voor twintig jaar en heeft zich aangepast aan de Nederlandse cultuur. Het artikel zegt dat hij bij vragen over zijn moederland wordt zich géérgerd. Waneer ontmoet hij een nieuwe mens, vaak geven ze duidelijk aan dat hij geen Nederlander is. De schrijver besteed hele alineas een lijstje te maken over de Nederlandse activitieten dat hij doet. Bijvoorbeeld, hij is Sinterklaas geweest, schrijft het cijfer 8 op z'n Hollands, en lacht om Belgenmoppen. Hij heeft nog plannen om verder in te burgeren. Hij zal zijn haar laten blonderen en vaker spreekwoorden en gezegdes gebruiken.

Ik vind het standpunt van de schrijver een beetje raar, maar misschien is het dat ik niet met hem kunnen identificeeren. Het artikel gebruik heel wat mooielijk woordenschat: WAO, Elfsteden, stadsdeelraad, Postcodeloterij, die dat je Nederlander moeten zijn om te begrijpen. Toch heb ik nieuwe aspecten over Nederlandse cultuur geleerd. Nu weet ik wie Johnny Jordaan is. Ook bezocht ik de internetpaginas vermeid in het artikel: www.spatiegebruik.nl en Onze Taal. Ik heb zin om te praten met de schrijver. Ik wil hem vragen, "Waarom waren je niet blij als Switzer?" Misschien had hij er slechte ervaring, of net hij niet voelde zich als het horen erbij.

Als je zin heb om te lezen het artikel, vind je het hier: http://www.trouw.nl/opinie/podium/article1633501.ece.

No comments: